logo

okana

Μια κατηγοριοποίηση των δραστηριοτήτων Πρόληψης.

Τα τελευταία χρόνια διεθνώς γίνεται μια πιο ολοκληρωμένη προσπάθεια να διαφοροποιηθούν οι προληπτικές παρεμβάσεις από την θεραπευτική αντιμετώπιση του προβλήματος. Συχνά οι όροι πρωτογενής, δευτερογενής και τριτογενής πρόληψη δημιουργούν περισσότερη σύγχυση αντί να διευκολύνουν και αυτό γιατί στην πρακτική της πρόληψης είναι αναπόφευκτη η εμπλοκή ανθρώπων με διαφορετικές ανάγκες και χαρακτηριστικά. Το μοντέλο αυτό είναι ιατρογενές και συμπτωματοκεντρικό.

 

Περισσότερα...

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΤΟΝ ΟΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ

Αρχές λειτουργίας - Στόχοι - Εφαρμογές

 

ΟΡΙΣΜΟΣ

Βλέπω την επικοινωνία σαν μια τεράστια ομπρέλα που σκεπάζει και επηρεάζει όλα όσα συμβαίνουν ανάμεσα στα ανθρώπινα όντα. Μόλις ένας άνθρωπος φτάσει σ' αυτή τη γη, η επικοινωνία είναι ο σημαντικότερος παράγοντας που καθορίζει τι είδους σχέσεις αυτό το πλάσμα θα δημιουργήσει με τους άλλους και τι θα του συμβεί στη ζωή». Το σχόλιο αυτό αναφέρεται από την Virginia Satir στο βιβλίο της «Πλάθοντας Ανθρώπους», που είναι μεταφρασμένο και πολυδιαβασμένο και στην χώρα μας, ενώ ο P. Watzlawick, ο οποίος εδώ και πολλά χρόνια μελετάει τις αρχές της ανθρώπινης επικοινωνίας και της θεραπευτικές εφαρμογές τους, γράφει ότι «ακόμη και η επίγνωση του εαυτού μας εξαρτάται από την επικοινωνία».
Οποιαδήποτε συμπεριφορά λοιπόν εκδηλώνεται ανάμεσα σε δύο ή περισσότερα ανθρώπινα όντα, ή ανάμεσα σε ζωντανά πλάσματα, είναι Επικοινωνία. 

Περισσότερα...

Ο ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ, Ο ΜΙΚΡΟΣ Ή Ο ΜΕΣΑΙΟΣ;

 

Γράφει: η Ειρήνη Τζελέπη, Συμβουλευτική Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Pg.Dipl., MSc., City University, Λονδίνο,

 

Είστε το μεγαλύτερο, το δεύτερο ή το μεσαίο παιδί της οικογένειας; Ή μήπως είστε το μικρότερο ή το μοναχοπαίδι της οικογένειας; Η σειρά γέννησης ενός παιδιού μέσα στην οικογένεια, καθώς και οι σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στα αδέρφια βάσει αυτής, έλαβαν ιδιαίτερη βαρύτητα και μελετήθηκαν εκτεταμένα από την αντλεριανή ψυχολογία. Ο Άλφρεντ Άντλερ τόνισε χαρακτηριστικά ότι τα αδέρφια μπορεί να μεγαλώνουν κάτω από την ίδια στέγη, με τους ίδιους γονείς, βιώνουν όμως, λόγω της διαφορετικής σειράς γέννησής τους, ένα πολύ διαφορετικό «κοινωνικό» περιβάλλον γύρω τους που διαμορφώνει ιδιαίτερα το χαρακτήρα και την προσωπικότητά τους! Ο ίδιος περιέγραψε και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε προσωπικότητας, παρουσιάζοντας μια ενδιαφέρουσα εικόνα για κάθε κατηγορία!

Περισσότερα...

ΠΑΙΔΙ-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ-ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ

 

Η τηλεόραση, το ίντερνετ και τα διάφορα άλλα ηλεκτρονικά μέσα, βρίσκονται ήδη στην καθημερινότητα των παιδιών.

Τι είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς

 Σύμφωνα με το άρθρο του Spiegel, (Ν.20, 14.5.07)  με τίτλο «Πόσο πολύ μπορούν να αντέξουν τα παιδιά την τηλεόραση/ τον ηλεκτρονικό υπολογιστή?» υπάρχουν πολλά στοιχεία τα οποία επιτάσσουν μια προσεκτική και καλά ζυγισμένη επαφή των παιδιών με αυτά τα μέσα.
 Η τηλεόραση και ο υπολογιστής είναι αναμφισβήτητα μία εξαιρετική πηγή γνώσεων και μάθησης.

Κατά πόσο όμως οι γονείς τα χρησιμοποιούν για αυτές τους τις ιδιότητες, με επίβλεψη και περιορισμούς? Ποιοί θα έπρεπε να είναι αυτοί οι περιορισμοί και ποιός ο λόγος για να υπάρχουν περιορισμοί στην χρήση τους?
 Το Ομοσπονδιακό Κέντρο για την Ενημέρωση της Υγείας της Γερμανίας (BZGA στην Κολονία)
συνιστά τους εξής χρονικούς περιορισμούς για την παρακολούθηση προγραμμάτων στην τηλεόραση και τον υπολογιστή, ανά ημέρα:

• παιδιά 3-5 ετών: μισή ώρα
• παιδιά 6 – 10 ετών: μία ώρα
• παιδιά 10 – 13 ετών: μιάμιση ώρα

 (απο αυτό το φυλλάδιο σελίδα 12-13 και  εδώ)

Περισσότερα...

Το σχολείο της Κοινότητας και ο ρόλος του στελέχους Πρόληψης

Το σχολείο της Κοινότητας και ο ρόλος του στελέχους Πρόληψης

Γιώργος Λεχουρίτης*

Σκοπός του άρθρου είναι να θίξει σε γενικές γραμμές τα προβλήματα που βιώνει το σύγχρονο σχολείο, να επισημαίνει τον πραγματικό του σκοπό αλλά και να τονίσει τον πολυδιάστατο και συνάμα αναγκαίο ρόλο του στελέχους πρόληψης τόσο στη εκπαίδευση, όσο και στην υποστήριξη του σχολείου και της οικογένειας στο πλαίσιο της Κοινότητας.

Περισσότερα...

ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ-ΜΙΑ ΝΕΑ ΜΟΡΦΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ

Το διαδίκτυο είναι η επανάσταση της εποχής μας.

Μας εισάγει σ’ έναν «μαγικό» κόσμο απίστευτων δυνατοτήτων για ενημέρωση, επικοινωνία, ψυχαγωγία και αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο που διευκολύνει τη ζωή μας.
Παρόλα αυτά η μη συνετή χρήση του εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους. Ένας από αυτούς είναι ο εθισμός

Περισσότερα...

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.">Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

www.prolipsiworkers.blogspot.com

 

Περισσότερα...

Ο κύκλος ζωής της οικογένειας

 

Ο κύκλος ζωής της οικογένειας

 

Συγγραφείς:

Νικόλαος Τριπόδης, Σχολικός Σύμβουλος

Ιωάννα Καζάνη, Παιδοψυχίατρος

Καλλιόπη Λάμπα, Ψυχολόγος

Επιμέλεια κειμένου: Πολυτίμη Χαμοσφακίδη, Φιλόλογος

 

Εισαγωγή

 

Η οικογένεια είναι μια ‘πολυκυτταρική’ οντότητα, ένα δυναμικό σύστημα που αποτελείται από τους γονείς και τα παιδιά με πολλαπλές κυκλικές αλληλεπιδράσεις, καθώς το κάθε μέλος του συστήματος ακολουθεί την προσωπική του πορεία εξέλιξης, η οποία επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις επιδράσεις που δέχεται το άτομο από κάθε άλλο μέλος της οικογένειας και όλοι μαζί από τον κοινωνικό περίγυρο. Συνεπάγεται, λοιπόν, ότι η οικογένεια είναι ένα σύστημα κοινωνικό. Σύμφωνα με τη συστημική προσέγγιση, αποτελεί ένα δίκτυο στο οποίο αλληλεπιδρούν τα μέλη μεταξύ τους (Belsky 1981), διαμορφώνοντας συμπεριφορές και καλλιεργώντας αξίες.

Περισσότερα...

ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ : Επιλογές που βασίζονται σε υπεύθυνη γνώση

 

ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ : Επιλογές που βασίζονται σε υπεύθυνη γνώση

Το φαινόμενο των εξαρτήσεων δεν αφορά μόνο τις παράνομες ψυχοδραστικές ουσίες.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Στις μέρες μας, οι ραγδαίες κοινωνικές αλλαγές, με τις μικρές οικογένειες σε μεγάλες πόλεις, την μοναξιά, την κατευθυνόμενη και συχνά παραπλανητική υπερκατανάλωση, την απουσία επίβλεψης από τους γονείς, το εξεταστικό και όχι εκπαιδευτικό σύστημα, τον ανταγωνισμό και την παγκοσμιοποίηση, ευθύνονται για την ανάπτυξη νέων μορφών «εξάρτησης» και μάλιστα στις μικρές ηλικίες. Ιδιαίτερα στην διάρκεια της εφηβείας ο πειραματισμός και η περιέργεια, η άγνοια του ενδεχόμενου κινδύνου, η αντίδραση στον έλεγχο, οι συναισθηματικές εναλλαγές και η ανεξέλεγκτη προσβασιμότητα σε κάθε είδους πληροφορία, είναι χαρακτηριστικά που καθιστούν το άτομο ευάλωτο και ευαίσθητο σε εξαρτήσεις.

Περισσότερα...

Πολιτική Πρόληψης της Βίας στο Σχολείο

                   Η Προαγωγή της Ψυχικής και Κοινωνικής Υγείας

                       ως Πολιτική Πρόληψης της Βίας στο Σχολείο

 

Κατερίνα Σώκου

Κοινωνιολόγος υγείας και ιατρικής

Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού

 

 

«Πολλά πράγματα έβαλες αυτή η λέξη να εννοεί» ,είπε η Αλίκη κάπως συλλογισμένα

«Οταν βάζω μια λέξη να κάνει τόση δουλειά, όπως αυτή, την πληρώνω πάντα περισσότερο»,

είπε ο Χάμπτυ Ντάμπτη.

 Λούις Κάρολ : Μες τον Καθρέπτη

 

Εισαγωγή

Εκδηλώσεις βίας στη σχολική κοινότητα, εκφρασμένες με διάφορες μορφές, έχουν παρατηρηθεί από πολύ παλιά. Δεν είναι ένα νέο φαινόμενο. Κάθε μορφή βίας έχει κατά καιρούς παρουσιαστεί : λεκτική, σωματική, ψυχολογική-συναισθηματική, σεξουαλική, βανδαλισμός. Θύτες και θύματα προέρχονται από κάθε κοινωνική ομάδα της σχολικής κοινότητας περιλαμβάνοντας και άτομα από τον ευρύτερο κοινωνικό περίγυρο. Συχνά η έκφραση της βίας έχει στόχο το σχολικό κτίριο, τη σχολική περιουσία και τον περιβάλλοντα χώρο. Μέχρι πρόσφατα, τα διάφορα περιστατικά βίας αντιμετωπίζονταν ως μεμονωμένα γεγονότα. Δεν είχαν ληφθεί σαφή μέτρα πρόληψης. Ανάλογα με τη σοβαρότητα επιβάλονταν διάφορες κυρώσεις είτε από το σχολείο, είτε και από τους ιδιώτες – θύματα και ορισμένες φορές από τη δικαιοσύνη. Επειδή το φαινόμενο της βίας στη σχολική κοινότητα συνεχίζει να εμφανίζεται και συχνά να απειλεί σοβαρά το κοινωνικό σύνολο, πολλές κυβερνήσεις στην Ευρώπη και την Αμερική έδωσαν έμφαση στην καταγραφή και την ανάλυσή του και προχώρησαν στην ανάπτυξη πολιτικής για τον έλεγχο παρόμοιων εκδηλώσεων στη σχολική κοινότητα.

Μια από τις πολιτικές για την καταστολή της βίας στο σχολικό περιβάλλον αλλά και στην κοινωνία, που προτείνεται στο παρόν άρθρο, είναι η συστηματική ανάπτυξη της προαγωγής της ψυχικής και κοινωνικής υγείας στο σχολείο, σε συνεργασία με τους γονείς και την κοινότητα, με ιδιαίτερο στόχο την ανάπτυξη προγραμμάτων για τον έλεγχο της βίας και των κοινωνικών συγκρούσεων.

 

Περισσότερα...